fredag 19. oktober 2018

Sluttinnlegg, Arbeidskrav 2

SLUTTINNLEGG


ARBEIDSKRAV 2

SAMSKRIVINGSOPPGAVE I BLOGG

Lærings- og/eller motivasjonsteori og konsekvenser for lærerrollen. 

BEHAVIORISME

Malen ErichsenPPU, HVL, STORD


480 ORD

SLUTTINNLEGG: 

En oppgave der hovedpoenget er å knytte teori opp mot egen praksis liker jeg godt. Ettersom jeg har noen års erfaring på området, er det interessant og nyttig å utforske teori knyttet til yrket mitt. Jeg syntes det er givende å reflektere over teorien jeg leser i forhold til hva jeg faktisk gjør i min arbeidshverdag. Å kommentere andre sine innlegg var egentlig en større utfordring, da man ønsker å være konstruktiv og rettferdig, samtidig som man i alle tilfeller skal vise respekt og nettvett. ”Two Stars And A Wish” er en ypperlig grunntanke for å gi tilbakemeldinger, og jeg opplevde at det fungerte i begge retninger.
            I tilbakemeldingene jeg fikk ble det i begge kommentarene opplevd positivt at jeg drar inn dagsaktuelle perspektiv. Det ble også kommentert at oppgaven var god fordi den viste sammenhenger mellom teori og praksis, og fordi den inneholdt konkrete eksempler.

Ønsket i den første tilbakemeldingen omhandlet måten jeg refererer på. Tilbakemeldingen var konkret og nyttig. Jeg har tidligere fått påpekt fra veileder at punktum ikke skal plasseres før referansen, og personen som her har tilbakemeldt ga meg et godt eksempel og også en forklaring på problemet jeg har brukt alt for lang tid på å sortere ut. At punktum skal plasseres etter referansen, og ikke før, gir mening. I all fremtid vil dette bli gjort riktig.

”Behaviorismen, og operant betinging, står likevel igjen som viktig å være seg bevisst i læringssituasjoner. Hvis hjelpsomhet, kreativitet, elevsamarbeid roses, formidler læreren også moralske læresetninger. (Ogden, 2012, s. 51) Av Skinner ble ros sett på som en mulighet til å forsterke atferd kraftig.”

I dette tekstutdraget ifra blogginnlegget mitt ser jeg nå at det tydelig virker som referansen hører til det Skinner ser på som en mulighet til å forsterke atferd, men den hører til det som står skrevet om behaviorismen, og operant betinging. Ved å sette punktum etter parrantes vil dette selvsagt komme tydelig frem.

I det andre ønsket ble det kommentert at jeg i teksten henviser til meningene mine som sannheter, mer enn synspunkt. Formuleringene mine kan i mange tekster bedres i den retning, men samtidig må det påpekes at utdraget tilbakemelder bruker som eksempel ikke er mitt eget synspunkt, men en setning omformulert ifra referansen. Det er også elementært å vite hvilken sjanger man operer med. I et blogginnlegg, der oppgaveteksten ga utrykk for at man skulle reflektere over egen praksis vil det etter mitt syn være riktig å gi uttrykk for egne meninger.

                Det er likevel  nødvendig at jeg tar imot kritikk på dette området, og tenker nøye igjennom hvilke ord jeg bruker i formuleringer fremover. Som person er jeg rask på avtrekkeren når det gjelder å gi uttrykk for egne evalueringer, og dette kommer antagelig mer frem i mine tekster enn jeg kan være klar over. Jeg må derfor i alle disse tilfeller reflektere over på hvilket grunnlag jeg utdyper mine oppfatninger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar