SLUTTINNLEGG
ARBEIDSKRAV 2
SAMSKRIVINGSOPPGAVE I BLOGG
Lærings- og/eller motivasjonsteori og konsekvenser for lærerrollen.
BEHAVIORISME
Malen ErichsenPPU, HVL, STORD
480 ORD
SLUTTINNLEGG:
En oppgave der hovedpoenget er å knytte teori opp mot egen
praksis liker jeg godt. Ettersom jeg har noen års erfaring på området, er det
interessant og nyttig å utforske teori knyttet til yrket mitt. Jeg syntes det
er givende å reflektere over teorien jeg leser i forhold til hva jeg faktisk
gjør i min arbeidshverdag. Å kommentere andre sine innlegg var egentlig en
større utfordring, da man ønsker å være konstruktiv og rettferdig, samtidig som
man i alle tilfeller skal vise respekt og nettvett. ”Two Stars And A Wish” er
en ypperlig grunntanke for å gi tilbakemeldinger, og jeg opplevde at det
fungerte i begge retninger.
I tilbakemeldingene jeg fikk ble det i begge kommentarene
opplevd positivt at jeg drar inn dagsaktuelle perspektiv. Det ble også
kommentert at oppgaven var god fordi den viste sammenhenger mellom teori og
praksis, og fordi den inneholdt konkrete eksempler.
Ønsket i
den første tilbakemeldingen omhandlet måten jeg refererer på. Tilbakemeldingen
var konkret og nyttig. Jeg har tidligere fått påpekt fra veileder at punktum
ikke skal plasseres før referansen, og personen som her har tilbakemeldt ga meg
et godt eksempel og også en forklaring på problemet jeg har brukt alt for lang
tid på å sortere ut. At punktum skal plasseres etter referansen, og ikke før,
gir mening. I all fremtid vil dette bli gjort riktig.
”Behaviorismen, og
operant betinging, står likevel igjen som viktig å være seg bevisst i
læringssituasjoner. Hvis hjelpsomhet, kreativitet, elevsamarbeid roses,
formidler læreren også moralske læresetninger. (Ogden, 2012, s. 51) Av Skinner
ble ros sett på som en mulighet til å forsterke atferd kraftig.”
I dette tekstutdraget
ifra blogginnlegget mitt ser jeg nå at det tydelig virker som referansen hører
til det Skinner ser på som en mulighet til å forsterke atferd, men den hører
til det som står skrevet om behaviorismen, og operant betinging. Ved å sette
punktum etter parrantes vil dette selvsagt komme tydelig frem.
I det andre ønsket ble det kommentert at jeg i teksten henviser
til meningene mine som sannheter, mer enn synspunkt. Formuleringene mine kan i
mange tekster bedres i den retning, men samtidig må det påpekes at utdraget
tilbakemelder bruker som eksempel ikke er mitt eget synspunkt, men en setning
omformulert ifra referansen. Det er også elementært å vite hvilken sjanger man
operer med. I et blogginnlegg, der oppgaveteksten ga utrykk for at man skulle
reflektere over egen praksis vil det etter mitt syn være riktig å gi uttrykk
for egne meninger.
Det er likevel
nødvendig at jeg tar imot kritikk på dette området, og tenker nøye
igjennom hvilke ord jeg bruker i formuleringer fremover. Som person er jeg rask
på avtrekkeren når det gjelder å gi uttrykk for egne evalueringer, og dette
kommer antagelig mer frem i mine tekster enn jeg kan være klar over. Jeg må
derfor i alle disse tilfeller reflektere over på hvilket grunnlag jeg utdyper
mine oppfatninger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar