torsdag 24. oktober 2013

Illustrasjon til artikkel

Me fekk i oppgåve å illustrere til ein artikkel av Jesper Juul. 

Her kjem beskrivelsen min som eg sendte med oppgåva:

Jeg har brukt Magasinet til Dagbladets formater. 270X300 per side.
Jeg har illustrert hovedbildet i illustrator. Det har jeg brukt veldig lang tid på. Først illustrerte jeg det i farger og med ordentlige detaljer. Men så kom jeg på en idè for å få et mer helhetlig uttrykk, at jeg ville prøve å lagre det som jpg, for så å image trace det i illustrator igjen. Da ble det mye kulere syntes jeg. (Jeg har lagt ved originalillustrasjonen så dere kan se. Syntes dere jeg heller burde ha brukt den?)
Saksa har jeg tatt bilde av, og deretter image tracet det. Jeg tok et utsnitt av marionettdukken for å lage den siste illustrasjonen, der jeg tegnet opp de fire tråene som marionettdukken holder i handa. Jeg beveget på armene så det skulle være en annen bevegelse. 
Jeg laget først hoveillustrasjonen ved bruk av pen-tool. Noe jeg har brukt en del nå. (Det tar alikevel laaaang tid for meg enda å illustrere...) Da jeg nesten var ferdig, ble illustrasjonen slettet da programmet kortsluttet!! (Jeg hadde vært meg selv, og ikke lagret underveis. Det har jeg nå absolutt lært at er en fordel;)) Derfor tenkte jeg at jeg skulle teste ut det nye tegnebrettet, og har derfor tegnet det med brush istedet. Utfordrende det og. Jeg har brukt litt pen-tool i tilleg på noen få ting. 
Meningen med illustrasjonene er: Hovedbildet skal illustrere et barn/muligens tenåring, som kjeder seg, og derfor beveger denne marionettdukken som skal illustrere en forelder som underholder barnet. Jeg har senere i teksten tatt med en saks for å illustrere at foreldre må klippe av disse trådene i samhold med tekstens budskap om at de ikke må strebe etter å underholde barna sine. Den siste illustrasjonen viser marionettdukken, altså en forelder, som har klippet trådene og holder de kontrolert i sin egen hånd. 
Jeg brukta lang tid, og illustrerte andre motiver før jeg kom på en idè jeg hadde følelser for. Det er viktig for meg at jeg føler jeg har en idè jeg trivest med. 
Jeg har valgt grønn tekst på noe fordi jeg selv merker at jeg legger mer merke til en tekst om noe er uthevet med farge. Jeg har brukt den vanlige fonten i selve teksten, men har valgt en tekst som matchet mer med illustrasjonene til tittel, undertitler og sitat for å skape helhet. 
Slet med sidetallene, så har derfor jukset meg til disse ved å lage egen tekstboks for begge tallene. Dette må jeg lære meg. 
(Jeg la merke til at jeg har skrevet bokmål her..;) Pleier å skrive nynorsk for å støtte dialekten, men ble litt revet med av Juul sin tekst tror jeg;) Til fornøyelse for noen av dere kanskje?;)



Her er nokre prøvingar av marionetten:




Originalillustrasjonen:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar